5 λεπτά χρόνος ανάγνωσης
Για ακόμη μία φορά γίναμε μάρτυρες ενός τραγικού γεγονότος και του θανάτου ενός 16χρονου από την Κίσσαμο Χανίων που θυσιάστηκε στους δρόμους του νησιού, οι οποίοι είναι ακατάλληλοι ακόμη και για τα γαϊδούρια. Σαφώς το γεγονός αυτό συνέπεσε χρονικά κοντά και συνδυαστικά με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κρήτη, όπου το θέμα συζητήσεων ήταν ξανά η μετατροπή του ΒΟΑΚ σε έναν σύγχρονο οδικό άξονα. Βέβαια, ο πρωθυπουργός κατά τις δηλώσεις του έριξε ξεκάθαρα την ευθύνη για τα ατυχήματα σε αυτόν τον δρόμο-καρμανιόλα στους οδηγούς και την κουλτούρα που έχουν να οδηγούν δίχως κράνη τις μηχανές τους. Όπως δήλωσε κατά λέξη: “Δεν είναι δυνατόν να χάνονται νέοι άνθρωποι από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις επειδή δεν φοράνε κράνος.”
Σαφώς και η κουλτούρα των οδηγών στο νησί δεν είναι και η ορθότερη, κάτι που δύσκολα θα αλλάξει, διότι ο αυτοσχεδιασμός έχει περάσει πλέον στο γενετικό κώδικα των Κρητικών μετά από τόσα χρόνια οδήγησης σε ακατάλληλους δρόμους, όπου ο οδηγός αναγκάζεται σε κάθε μέτρο του δρόμου να ρισκάρει. Εκτός αυτού, συγκεκριμένα ο ΒΟΑΚ είναι ένας δρόμος κατασκευής της χούντας, που φτιάχτηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της εποχής του, και τα οχήματα που κυκλοφορούσαν στο νησί τότε ήταν το ένα τοις χιλίοις από τις διελεύσεις που έχουμε σήμερα. Βέβαια και τα οχήματα εκείνης της εποχής κινούνταν με εκπληκτική μέγιστη ταχύτητα. Όχι πάνω από 100 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Σήμερα η τουριστική ανάπτυξη του νησιού έχει φορτώσει τον ΒΟΑΚ με κίνηση οχημάτων και ταχύτητες που δεν τις αντέχει. Η πολιτεία έχει ξεχάσει τον ρόλο της, πως πρέπει να δημιουργεί αναπτυξιακά δημόσια έργα ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των πολιτών και να προσδίδει αναπτυξιακή δυναμική στα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου. Οι παρεμβάσεις που γίνονται κάθε τόσο είναι για να διορθώσουν ζημιές που συμβαίνουν κάθε χειμώνα από τις βροχές και συμβαίνουν υπό τη μορφή πατέντας και είναι της ώρας, με προσωρινό χαρακτήρα που στη συνέχεια, όταν οι άνθρωποι τα συνηθίζουν, μονιμοποιούνται.
Επομένως, σαφώς έχουν ευθύνη οι οδηγοί αλλά την αρχική και μέγιστη ευθύνη την έχει η πολιτεία, διότι δεν έχει εκτελέσει τον δικό της ρόλο: να φτιάξει ασφαλείς και λειτουργικές οδικές αρτηρίες και δρόμους που να καλύπτουν τις ανάγκες και να αντέχουν στις συνθήκες της περιοχής. Είναι τραγικό τα θεσμικά όργανα της πολιτείας να ρίχνουν όλες τις ευθύνες στους πολίτες τη στιγμή που δεν έχουν πράξει το καθήκον τους και οι λύσεις που προτείνονται μεγιστοποιούν το πρόβλημα αντί να το λύσουν. Εκτός αυτού, απαιτείται σχεδόν βιαίως από τους πολίτες να μάθουν να ζουν με τα προβλήματα και την κατάσταση αυτή, υπό τον φόβο των προστίμων πέραν από τον φόβο της επικινδυνότητας του δρόμου.
Είναι πρόσφατες οι δηλώσεις της βουλευτού Χανίων Ντόρας Μπακογιάννη, η οποία πρότεινε να μπουν διαχωριστικά κολωνάκια σε ολόκληρο το μήκος του ΒΟΑΚ, ξεχνώντας το γεγονός ότι πρόκειται για έναν δρόμο που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Είναι ευκόλως αντιληπτό το τι θα συμβεί με έστω ένα φορτηγό στον δρόμο. Επομένως, κατά τη διοίκηση της χώρας, η λύση είναι να βασανίζονται οι πολίτες και να υποτάσσονται στην ακινησία ως ήδη νεκροί, ώστε να μην ζητήσουν ποτέ ανταπόδοση των φόρων που πληρώνουν, είτε σε τέλη είτε σε φόρους καυσίμων.
Για να εφαρμοστεί η λύση του διαχωριστικού διαζώματος θα πρέπει να έχουμε τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν τις βοηθητικές λωρίδες και συν άλλα έργα ασφαλείας που θα έπρεπε να έχει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος. Και δεν μιλάμε για κάμερες παρακολούθησης. Το τονίζουμε αυτό διότι ειδικά ο πρωθυπουργός έχει μία αχαλίνωτη επιθυμία για παρακολουθήσεις και υποκλοπές, όπως έχει δείξει το παρελθόν.
Η Κρήτη, όπως και κάθε νησί, έχει ανάγκη για δύο σύγχρονους οδικούς άξονες. Έναν βόρειο που έχει παλιώσει και έναν νέο νότιο οδικό άξονα που θα προσδώσει δυναμική ανάπτυξης σε όλο το έδαφος του νησιού. Ειδικά το νότιο μέρος είναι αγριωπό και δεν μπορεί να συμμετάσχει πλήρως στην ανάπτυξη του τόπου υπό αυτές τις συνθήκες. Εκτός αυτού, θα πρέπει να υπάρχουν κατά διαστήματα διασυνδέσεις αυτών των οδικών αξόνων ώστε να εξασφαλίζεται η εύκολη και γρήγορη πρόσβαση των κατοίκων και των επισκεπτών σε κάθε σημείο του νησιού.
Γι’ αυτόν τον λόγο πρέπει να αποδεσμευτεί ένα επαρκές χρηματικό ποσό από αυτά που έχει συνεισφέρει το νησί στη χώρα όλα αυτά τα χρόνια χωρίς να λάβει σχεδόν κανένα ουσιώδες αναπτυξιακό έργο, και κυρίως από τα τέλη κυκλοφορίας και τους φόρους καυσίμων που έχουν πληρώσει αδρά οι Κρητικοί. Πέραν αυτού, το νησί χρειάζεται και άλλα μεταφορικά μέσα, όπως ένα τρένο που θα ενώνει τους τέσσερις νομούς του, με τα λιμάνια και τα αεροδρόμιά του. Αυτό σαφώς θα αποσυμφορήσει και τους δρόμους του νησιού από τα φορτηγά που τώρα τα συναντά κανείς συνεχώς στον ΒΟΑΚ, διότι η Κρήτη κατά το πλείστον είναι τόπος παραγωγής αγροτικών και άλλων αγαθών που χρήζουν μεταφοράς.
Κατανοούμε σαφώς ότι η Κρήτη έμεινε πίσω στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα και πλέον το πληρώνει και με αίμα. Σε κάθε περίπτωση, είναι ακατανόητο το ότι επιτρέπεται στους ανεκδιήγητους της πολιτικής διοίκησης να μας σηκώνουν το δάχτυλο και να μας δείχνουν ως ενόχους για τις δικές τους παραλείψεις και ανικανότητες. Πρέπει να τους κοπεί το χούι κάθετα. Οι υπάλληλοί μας συμπεριφέρονται ως να είναι οι αφέντες μας. Ως πότε θα το επιτρέπουμε να μας κοροϊδεύουν μπροστά στα μάτια μας; Ο καθείς στη θέση του και η κοπριά στα λάχανα.
DimLoup