Στο πλαίσιο συμμετοχής του στο OT FORUM, ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσίασε τις απόψεις του σχετικά με το άνοιγμα των Ελεύθερων Πανεπιστημίων.


Το εν λόγω νομοσχέδιο αφορά στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, μέσω της παράκαμψης του άρθρου 16 του Συντάγματος, το οποίο διασφαλίζει τον αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην χώρα μας. Κάτι που ήδη είχε συμβεί από την προκάτοχο του κ. Πιερρακάκη, Νίκη Κεραμέως, η οποία έχει ήδη θέσει τις βάσεις για αυτήν την εξέλιξη, εξισώνοντας τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των κρατικών και την θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής μειώνοντας τους εισακτέους φοιτητές στα Δημόσια ΑΕΙ, έτσι ώστε να δημιουργείται πελατεία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αν γράψουμε 15.000 μόρια δεν περνάμε, αν όμως έχουμε να δώσουμε 15.000€ όλες οι πόρτες είναι ανοιχτές.

Η κυβέρνηση διατείνεται πως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα μειώσουν το brain drain, ένα ανησυχητικό φαινόμενο διαρροής επιστημόνων από την Ελλάδα προς άλλες χώρες. Κυρίως λόγω της έλλειψης κατάλληλου περιβάλλοντος στην χώρα μας, ώστε οι νέοι επιστήμονες να αναπτύξουν τις ικανότητες τους και να δημιουργήσουν πάνω στις σπουδές τους, αγνοώντας τον κίνδυνο μιας μετατόπισης της προσοχής και του ταλέντου των φοιτητών προς τα ξένα πανεπιστήμια.

Καθώς τα ξένα πανεπιστήμια θα έρθουν στην χώρα και θα επιλέγουν τους καλύτερους απόφοιτους για την εισαγωγή τους στις χώρες προέλευσης τους, είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να αποδράσει η ταλαντούχα νεολαία προς ανεπτυγμένες χώρες ή ακόμη και να εργαστούν για ξένα συμφέροντα εντός της χώρας. Συνεπώς, αυτή η πρακτική εξυπηρετεί και ευνοεί περισσότερο τα συμφέροντα των ξένων χωρών παρά της ίδιας της Ελλάδας.

Ένας ακόμα μεγάλος κίνδυνος που διαφαίνεται, μέσα από την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι η ξεκάθαρη υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε..  Όταν ένας φορέας Δημόσιος και ένας Ιδιωτικός συνυπάρχουν στο πλαίσιο μια αγοράς, τότε απαγορεύεται κάθε κρατική ενίσχυση ή επίδότηση στο όνομα της ισότητας στον ανταγωνισμό με ότι αυτό συνεπάγεται στα θεμέλια της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.

Συνεπώς, ας αναρωτηθούμε, αν θα μπορούν αυτά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια να είναι προσβάσιμα από την συντριπτική πλειοψηφία των λαϊκών οικογενειών στην χώρα μας. Για να αντιμετωπιστεί η προκλητική διαρροή των επιστημόνων από την Ελλάδα, θα πρέπει η πολιτεία να παρέχει εργασία και ασφάλεια σε όλους τους πολίτες μέσα από την λειτουργία της, υιοθετώντας μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή πολιτική. Αυτή η πολιτική θα πρέπει να επικεντρωθεί σε αλματώδεις ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης και σε μέτρα που θα ενθαρρύνουν την παραμονή των νέων επιστημόνων στην χώρα.

Συγκεκριμένα, η λύση προβλέπει την δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη καινοτομιών και τεχνολογίας αιχμής, ώστε η τρίτη βαθμίδα εκπαίδευσης να αποτελέσει το όχημα ανάπτυξης κάθε επιμέρους κλάδου ο οποίος θα αφορά τον εκπαιδευτικό, κοινωνικό και παραγωγικό τομέα της πολιτείας μας. Αυτό θα περιλαμβάνει επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη δημιουργώντας ένα φιλικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα, που θα ενθαρρύνουν την δημιουργία καινοτόμων επιχειρήσεων, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα προσελκύσουν τους νέους επιστήμονες.

Αυτές οι προτάσεις συνθέτουν ένα συνολικό νοικοκύρεμα για την οικονομία, το οποίο επιδιώκει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που θα προσελκύει, θα διατηρεί και θα αναδεικνύει το ταλέντο των νέων επιστημόνων στην Ελλάδα. 

Κοκοσάλη Άννα Μαρία

ΜΗΠΩΣ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *